Start
Logga in

Logga in

Användarnamn *
Lösenord *
Kom ihåg mig
Bild icke tillgänglig

direkt på hemsidan

Här på Vilhelmina Missionskyrkas hemsida kan du läsa Bibeln, jämföra bibelöversättningar och prenumerera på bibelläsningsplaner.

Dagens vers

Salig är den som inte följer de ogudaktigas rådoch inte går på syndares vägeller sitter bland bespottare utan har sin glädje i Herrens undervisning och begrundar hans ord dag och natt.

ps914Jag är en sån där person som har haft väldigt mycket mardrömmar, jag blir ganska fort ängslig och stressad då jag känner att jag inte har koll på saker. Förändring och nytt till exempel är väldigt bra grejer så länge det inte är jag som behöver anpassa mig, eller om jag själv kom med förslaget.

I höst har jag flyttat upp till Hemavan för att gå Bibelfjäll och i princip allt är nytt. Att inte bo hemma, att dela husrum med 16 andra personer på pytteliten bostadsyta, städa och att laga mat till fler än sig själv. Vi håller i andakter som till skillnad från vad jag är van vid, inte riktar sig till tonåringar som kanske aldrig satt en fot i kyrkan.

Vi har gått långa sträckor, ibland med jättemycket packning. Vi har gått upp på bergstoppar, krupit i grottor under dem och nu börjar snön ha lagt sig så snart börjar vi väl ska ge oss ut i den livsfarliga backen. Och mycket mycket mer.

Man kan tänka att jag med allt detta borde vara i upplösningstillstånd. Men så är inte fallet. Visst är det saker som är jobbigt men det känns över lag ganska lugnt och vilsamt faktiskt.

Vi var i Hemavans lilla kyrka före lovet som avslutning för en stund i bön. Vi satt utspridda över den lilla lokalen i tyst bön och med jämna mellanrum läste läraren olika bibelverser. Jag knäpper mina händer, blundar och tänker; Okej Gud, om du har nått att visa mig så är det här ett ganska bra tillfälle. Medans vi sitter där så börjar jag till min förvåning att se en bild.

Det är grönt och somrigt. Det framträder en mörkare fläck som tar sig fram emot mig under lövverket. Jag känner mig vaksam mot detta men fram kommer det en grön orm som ser tecknad ut. Okej...den ser ganska söt ut... Den hugger mig i ansiktet. Det fortsätter med en bild till.

Det är rött, brunt och orange ute, typisk höst. Det framträder en mörkare fläck som tar sig fram emot mig under de fallna löven. Fram kommer det samma orm fast orange. Jag hinner inte tänka just nånting innan den hugger mig i ansiktet. En bild till.

Allting är vitt och täckt med snö. Jag hinner knappt ens se att den kommer men jag vet att det är samma orm igen fast vit och den hugger mig i ansiktet på direkten.

Vid det här laget är jag måttligt road och tänker; Meeen, vad är det här?! Det kan inte vara meningen att jag ska se det här. Det är inte särskilt roligt. Det måste va min hjärna som hittar på. Men det kommer en till bild av en örnliknande fågel som slår ner över ormen och börjar äta upp den.

Jag öppnar mina ögon och funderar över vad jag ska göra av den här bildserien. Eller jag det var vad jag var på väg att göra i alla fall för just då läser läraren ur Psaltaren 91:4 "Han täcker dig med sina vingar, under dem finner du tillflykt, hans trofasthet är en sköld och ett bålverk."

Det som jobbar emot oss är slugt och kamouflerar sig i omgivningarna för att vi inte ska se det komma under alla tider på året. Men vi behöver inte känna någon oro för Gud har oss under sina vingars beskydd. Och om Gud är med oss vad kan då stå emot oss?

Jag har inte läst så mycket ur psaltaren sen förut. Men Psaltaren 91:4 kommer helt klart vara en av mina favoriter som jag kommer att komma tillbaka till. En påminnelse om frid, om svar på bön och om Guds närvarade omsorg.

Marina Johansson

Aktuellt

Inga händelser

sommargarden

bibeln

kontakt