Start
Logga in

Logga in

Användarnamn *
Lösenord *
Kom ihåg mig
Bild icke tillgänglig

direkt på hemsidan

Här på Vilhelmina Missionskyrkas hemsida kan du läsa Bibeln, jämföra bibelöversättningar och prenumerera på bibelläsningsplaner.

Dagens vers

Låt inget oanständigt tal komma över era läppar, tala bara det som är gott och blir till välsignelse där sådan behövs, så att det blir till glädje för dem som hör på.

ps10718Här på bibelfjäll har vi elever ansvaret att hålla i morgonandakterna tisdag-fredag. Det finns ett tema och vi får bibelord tilldelade från kyrkoårets texter som vi kan använda om vi vill men det är inget måste. Det var spännande för i vanliga fall då jag håller andakter är min målgrupp tonåringar som går konfa och som kanske inte är så intresserade av det här över huvud taget. Det är enkelt. Jag vet hur det är att vara en ointresserad tonåring och jag vet hur jag ska förklara hur häftigt det här med Gud är på ett sätt som jag själv hade tagit till mig.

Här är det annorlunda. Här är det många som växt upp i kristna familjer och det blir lätt att jag tänker att de redan vet allt. Målgruppen är en helt annan. Så då får jag göra något annorlunda. Jag tänker att jag utmanar mig själv med att helt enkelt hålla mig till mitt tillbelade bibelord.

Jag slår upp bibelordet som är Ps 107:18-22 
"De ville inte se åt någon föda och närmade sig dödens portar. Då ropade de till Herren i sin nöd, och han hjälpte dem ur deras trångmål. Han gav en befallning och botade dem och räddade dem från graven. De skall tacka Herren för hans godhet, hans underbara gärningar mot människor, de skall frambära tackoffer och berätta om hans verk med jubel."

...Jaha? Och vad exakt ska jag ha att säga om det här? Men då jag som en lärare pratat om läser hela texten för att kanske få ett sammanhang så framträder det ett genomlöpande mönster: Det gick dåligt, de ropade på hjälp, Gud kom och räddade dem och de var tacksamma. Här händer det något intressant. För helt plötsligt är det inte jag som läser bibeln, utan bibeln som läser mig och mitt liv.

Då jag var mellan 11 och 16 år gammal hade jag seriösa problem med min attityd och allmänna livsinställning. I sinom tid ledde det till att jag drivit bort alla i min närhet och jag var ensam och förtvivlad. Jag tänkte frenetiskt genom mitt liv från början fram till nu och letade desperat efter svar på HUR kunde det bli SÅHÄR? Fann inget och började om från början igen..igen och igen. Det kan bara sluta på två sätt; att jag sprängs eller att jag drunknar i mitt eget snor.

Då ser jag, fast jag ser det inte för jag har ansiktet fullt med kudde, men jag ser det ändå på nått vis hur en liten lysande boll från ingenstans singlar sakta ner över mig och jag får en tanke som inte är min egen. Allt är stilla, tyst och lugnt. Tomt och klart. Jag hade ingen annan än mig själv att skylla.

Åren gick, saker redde sakta men säkert ut sig, jag började fatta att det här med Gud vad något för mig också och 2013 gick jag med i församlingen.

Det gick dåligt, jag bad inte för Gud var ju bara ett påhitt men han kom och räddade mig ändå och vid medlemsintagningen fick jag en bok med det väldigt passande bibelordet Ps 28:6-7: 
"Lovad vare Herren, ty han har hört min bön. Herren är min styrka, min sköld, på honom förtröstar jag. Jag fick hjälp och mitt hjärta jublar, hela min varelse tackar honom."

Ibland är det inte du som läser bibeln, ibland är det bibeln som läser dig. Det kan vara både jättehäftigt och superläskigt men för att komma dit måste man öppna den först. Kanske någonstans där du aldrig läst förut.

Marina Johansson

Aktuellt

Inga händelser

sommargarden

bibeln

kontakt