Start
Logga in

Logga in

Användarnamn *
Lösenord *
Kom ihåg mig
Bild icke tillgänglig

direkt på hemsidan

Här på Vilhelmina Missionskyrkas hemsida kan du läsa Bibeln, jämföra bibelöversättningar och prenumerera på bibelläsningsplaner.

Dagens vers

Salig är den som inte följer de ogudaktigas rådoch inte går på syndares vägeller sitter bland bespottare utan har sin glädje i Herrens undervisning och begrundar hans ord dag och natt.

Fastan är i full gång och för oss innebär det en fasteutmaning med en utmaning varje dag. Läs mer här.

Nästa vecka börjar med utmaningen "Välj ut en sak som du ber för varje dag den här veckan" för vi är flera som har upptäckt att om man ber för någonting intensivt under en period så kan det hända spännande saker. På konfa brukar vi utmana konfirmanderna att ta "en vecka för sin ovän" där tanken är att de ska be för den där personen de har extra svårt för varje dag i en vecka. En del kommer tillbaka och säger att de inte gjorde det för de vill inte sluta tycka illa om personen, andra har glömt bort det efter någon dag och någon har gjort det och insett att det var kanske inte ovännen som förändrades som det var tänkt utan snarare han eller hon själv som inte längre störde sig på det som var så jobbigt förut. 

Ta en vecka för en ovän, be att du ska få bättre disciplin eller be en stund varje dag för det där som tynger dig allra mest. Kanske kan du fråga om någon annan kan hjälpa dig att be för samma sak den här veckan. "För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt." (Matt 19:26)

I övrigt handlar veckan mycket om att ta vara på dina relationer till andra människor. Visa dem uppskattning, ge dem tid och dela med dig av din glädje. 

Veckans utmaningar
Måndag: Välj ut en sak som du ber för varje dag den här veckan.
Tisdag: Ge någon en kram.
Onsdag: Ha ögonkontakt med människor du möter och le mot dem.
Torsdag: Ta tid för en vän.
Fredag: Fasta från media: TV, Internet, sociala medier m.m. Bestäm från vad och hur länge. Lägg gärna till fler saker som tar upp onödigt mycket tid.
Lördag: Skriv dagbok. Den kan t.ex. användas för att skriva ned böner eller för att utvärdera dagen. Se nedan.
Söndag: Vila

I smågruppsboken Trovärdig tro skriver pastor Bill Hybels om hur han började avsätta tid för Gud varje dag och använde en dagbok för att hålla sig fokuserad och inte låta tankarna sväva iväg för mycket. Först brukar han skriva en sida om gårdagen, det som han nedan kalla för "min Igår-sida", och utvärdera den. Därefter går han in på att skriva ned sina böner enligt följande modell:

Lovprisning Varje morgon, när jag är klar med min Igår-sida, skriver jag ett stort L högst upp på nästa sida. Under ett par minuter skriver jag så ner några rader av lovprisning till Herren. Skriv om en psaltarpsalm med egna ord, eller försök dig på en dikt. Eller inrikta dig på Guds egenskaper, ibland flera, ibland bara en egenskap, som du mediterar över.

Bekännelse Ett bra sätt att göra bekännelsen äkta och meningsfull är att skriva ner konkreta synder. Vet du hur det känns att se sina egna synder i skrift? Skriv så här, ungefär: ”Igår kväll lovade jag Kalle att jag skulle spela fotboll med honom, men jag höll inte mitt löfte. Jag ljög för min son.” Det är så lätt att komma med undanflykter: ”Jag ville göra det. Det bara kom bort.” Men det är viktigt att vi ser våra synder för vad de är.

Tacksägelse I det här avsnittet av din dagbok tackar du Gud för besvarade böner och konkreta och specifika andliga, mellanmänskliga och materiella välsignelser. Nästan allting i livet hör till någon av de kategorierna. När du är klar med den här listan är du redo för mer lovprisning!

Böner Dela in dina önskningar i fyra kategorier: tjänst, människor, familj och personligt. Eller hitta på egna kategorier. Spara dina nedskrivna böner. Bläddra tillbaks efter ett par veckor och kolla vad du bett om. Du kommer att bli förvånad över vad Gud gjort!

Lycka till med veckans utmaningar!

Aktuellt

Inga händelser

sommargarden

bibeln

kontakt