Tidningen Dagen

Senaste nytt från Dagen.se
  1. LEDARPODDEN. Religionsfrihetsexperternas spaningar – om kritiken mot Sverige, ökande förföljelse, inskränkta rättigheter och statliga försök att styra troende
  2. Låt oss hoppas att hanteringen av ukrainarna inte handlar om en genomtänkt dumsnål plan utan om fenomenet “tänkte inte på det”, skriver Elisabeth Sandlund.
  3. KONST. Genom att låta konstnärer och artister fritt få uttrycka sig genom sitt arbete drar såväl samhälle som kyrka nytta av en rik väv av olika uttryckssätt, skriver Samuel Varg.
  4. Daniel Norqvist: Vågar du dig på denna annorlunda men goda kombination?
  5. Lennarth Hambre: Men vi har inte råd att inte fatta modet att gripa in.
  6. Christer Åberg, 60 har blivit viral på Tiktok med 800 000 visningar • Bankar på och har krossat fönster • Kopplar själv hoten till hans kristna budskap i sociala medier.
  7. Kommentar till Efesierbrevet 3:14-15 | Tanken att föräldraskapet kommer ur och vilar i Gud, Skaparen, är både förpliktigande och trösterik. Idealet är förstås ouppnåeligt, men vad kan väl vara mer uppmuntrande än en närvarande och nåderik Fader som vill oss väl?
  8. Markoffensiv mot Rafah skulle innebära en “tragedi bortom ord”.
  9. Kulturpanelen sammanfattar april och ser framemot höjdpunkter under maj
  10. Tros vara Sankt Peters kista, som stadsförbundet Hansan förvarade inkomster i under medeltiden.
  11. Frida Park: Vore det val i dag skulle Kristdemokraterna åkt ur EU-parlamentet.
  12. Steven Crosson: Feltänk om obligatorisk språkförskola.
  13. Emmy Stiernblad: För att få folk att engagera sig i stället för att slappa, behöver det finnas en känsla av att man bidrar till något som är större än en själv.
  14. PSYKOLOGI. Inom kyrka och församling behöver vi utmana vår tendens till polarisering och en övertro på vår egen tolkningstradition, skriver Helen Västberg i en slutreplik.
  15. Konstnären Sanne Frostensson: "Kravet på att konsten ska vara säljbar biter inte riktigt på mig, men däremot funderar jag ibland: Vad håller jag på med?"