Andakt
Logga in

Logga in

Användarnamn *
Lösenord *
Kom ihåg mig

mlnbibel

Att hamna i mellanrummet med sin bibelläsning undrar jag varje gång hur det går till. För helt plötsligt verkar man bara vara där. Det jag pratar om är de gånger då du haft en bra eller riktigt bra period av dagar, månader eller kanske till och med år av bibelläsning och sedan så läser du inte bibeln längre. Du vill gärna läsa bibeln och du vill spendera den där tiden med Gud men gör det inte.

När jag själv hamnar i dessa mellanrum med min egen bibelläsning så kan jag känna hur jag är som en torr tvättsvamp som inte fått vatten på länge. Ibland är jag till och med så torr att jag har torkat fast. Vilket inte är en positiv bild för mig eftersom jag vill vara en tvättsvamp som fyller den funktion som är tänkt för tvättsvampen. Nämligen att kunna vara blöt och tvätta fönster eller bord.

När jag hamnar i mellanrummet med min bibelläsning så börjar jag fundera på hur har jag kommit hit, vad är det som har gjort att jag är här idag. Om jag börjar och svarar på dessa frågor och är ärlig mot mig själv så har jag kommit en lång bit på den väg tillbaka för att kunna ha den bibelläsning jag vill ha i mitt liv. När jag har hittat svaret på frågorna varför jag är där jag är idag med min bibelläsning, då är det dags att fundera på hur kan jag göra för att ändra på min situation. När jag kommit på hur jag kan förändra min situation då är det dags att ändra på den.

Att leva i Guds ord varje dag är någonting som vi behöver för att kunna vara den Gud har skapat oss till och för att kunna göra det Gud har satt oss till att göra på denna jord. Att ta sig tillbaka till sin bibelläsning kan vara olika upplevelser för alla. Det är du som har ansvaret att se till att du läser bibeln och spenderar tid med Gud.

Jag vill att insikten ska leva med oss varje dag om hur viktigt det är att läsa bibeln för att kunna få påfyllning av Gud.
Är det så att du hamnar i detta mellanrum med bibelläsningen så vill jag att du funderar på varför läser jag inte bibeln, vad behöver jag rensa för att kunna läsa bibeln och att du sedan gör sakerna för att läsa bibeln.
För trots allt så är bibeln ett kärleksbrev från Gud till dig, Bibeln är en vägvisare i livet (finns skrivet i bibeln hur vi ska hantera situationer i våra liv), Bibeln ger näring för vår kropp, inre som yttre.

Eftersom vi alla är skapade unika och det endast finns ett exemplar av oss så är det också så att vi gör saker olika. Bland annat så har vi olika sätt att läsa bibeln på och vissa sätt passar oss bättre medan andra inte alls fungerar för oss.
Har du genom detta nu suttit och funderat på "Men hur kan jag läsa bibeln?" så kommer nu lite olika förslag till dig:

Skriv och markera i bibeln - Ett sätt att jobba med bibeln och läsa den, är att du antecknar och skriver i bibeln. Markera olika bibeltexter som du tycker är bra, sätt frågetecken på det du ej förstår, kommentarer på något du hittar osv. Bibeln är till för att läsas och leva med.

Pärm till pärm - Läs från 1 Mosebok till Uppenbarelseboken. Lite svårare men samtidigt häftigt att ha gjort det. Läser du ca 3 kapitel per dag så har du läst bibeln på ett år.

Läs bok för bok - Bibeln är bra för att du kan hoppa och läsa vad du vill. Om du först vill läsa ett evangelium kan du göra det för att sedan kunna läsa exempelvis Romarbrevet för att sedan kunna läsa 1 Mosebok.

Ovan läsare - Är du inte riktigt van eller inte vet var du ska börja läsa så rekommenderar jag att läsa något av de fyra evangelierna: Matteus, Markus, Lukas eller Johannes. Markusevangeliet är det kortaste och det händer mycket i det = inte långtråkigt.

Läsplan - Använd en läsplan, där du kan kryssa för vad du har läst. Det finns olika läsplaner, någon med bara någon vers, andra där man kan läsa kapitel.

Läs tillsammans med någon/några - Kom överens med en person eller flera personer vad ni ska läsa. Läs sedan och efter ni har läst så kan ni prata om vad ni tänkte om detta. OBS! Detta går att göra över telefon, sms, Facebook eller liknande. Man behöver alltså ej ha en träff öga mot öga även om sådana träffar är väldigt trevliga.

Läs och anteckna - Läs själv någon vers eller ett kapitel och skriv ner i ett anteckningsblock saker du tänker på eller funderar över. Frågorna kan du sedan ta till någon annan person som kan svara på det du undrar över.

Andaktsbok - Läs en andaktsbok. I vissa finns det bibelord som man kan läsa till och om inte så kan man först läsa andaktsboken och sedan något ur bibeln. OBS! Andaktsboken ska ej ersätta bibelläsningen. Den ska vara en hjälp.

Samla bra bibelställen - Att samla på bra bibelställen som betyder något personligt för dig är att rekommendera. Markera i bibeln för då kan du alltid återkomma till dess bra bibelställen.

Läs och ställ frågor - Om Evangelietexter: Vad gör Jesus? Vad sägs om Jesus? Hur reagerar de som är med Jesus? Vad betyder denna berättelse för mig?

Breven i nya testamentet: Vad står det? Vad betyder det? Vad betyder det för mig?
Andra frågor att ställa:
Vad? – Vad händer?
Vem? – Vem/vilka är inblandade?
Var? – Var inträffar detta?
När? – När händer detta?
Hur? – Hur blev det så här?

Studera olika teman/personer i bibeln - Välj ut något tema eller någon person att studera i bibeln och läs om detta. Exempel: tro, kärlek, hopp, godhet, tålamod, Johannes döparen, Jesus, Paulus, Petrus, Josef, Abraham, Mose, Marta.

Väldigt nära ditt hjärta - Läs en text och fundera över dessa frågor om relationer till Gud/personer/saker. Att göra det till en verklighet för dig: läs - fundera- agera.

Vad säger texten om min relation till Gud?
Vad säger texten om min relation till min medmänniska?
Vad säger texten om min relation till mig själv?
Vad säger texten om min relation till skapelsen i övrigt?

Psaltaren - Psaltaren är boken i bibeln som är skriven ur ett perspektiv där alla dess möjliga känslor är med. Läser man denna så känner man igen sig i olika känslor.

Gillar du ordspråk - Ordspråksboken är en bok med ordspråk, där man väldigt lätt kan läsa flera olika ordspråk.

Moa Nilsson Forsén