Hem

#048 1:a Advent 2020 - En betraktelse

 

 Vi läser varje första advent den gammaltestamentliga profetian av Sakarja: "Se, din konung kommer till dig. Rättfärdig är han, seger är honom given. I ringhet kommer han ridande på en åsna, på en ung åsnehingst."
Vidare beskrivs hans kommande fredsrike. Han skall förkunna fred för folken. Om det är något vi behöver, så är det fred och frid. Åtminstone behöver vi löftet om det till dess, att vi ser det för våra ögon.

Nu är det första advent och redan nu borde julfriden göra sig påmind, men i vår tid hör vi ofta dåliga nyheter. Det är krig och konflikter var stans på jorden. Rättfärdigheten och sanningen får stå tillbaka. Världen har väl aldrig haft större behov än nu av Fredskonungen. Det är honom som vi väntar.

Advent är en tid då vi förbereder oss för julen. Julen beskrivs ofta som barnens högtid. En högtid av ljus, värme, gemenskap och presenter. Ja, gärna en vit jul med lagom kyla och snö. Glöm inte Kalle Anka på julafton också! Han har varit med sedan min ungdom.

Egentligen har Advent något betydligt mer majestätiskt över sig. Vi tänker på hans ankomst. Ankomst på riktigt. Den rör oss alla, både barn och vuxna. En högtid då Konungens ankomst firas. Jesus Kristus är den konung som både kommit, och som skall komma. Det kan låta lite besynnerligt, men så lär Bibeln.Hans liv började och slutade som konung.

Herodes sa i sin falskhet, att även han ville hylla den nyfödde judakonungen, men vi vet, att han hade slugare planer än så. Vi läser också att Pilatus hade låtit sätta upp en skrift på Jesu kors med texten: Jesus från Nasaret judarnas konung. Jesu liv på jorden både började och slutade med kungatitel.

Det ligger också en framtidsdimension i beskrivningen som Jesus som kung. Paulus utvecklar det, och skriver, att en dag skall alla knän böjas inför honom. Både Herodes, Pilatus och även dina och mina. Ja alla skall bekänna att han är Herre. På riktigt. Vi läser på första advent om Jesu intåg i Jerusalem. Vi kallar berättelsen för ”Jesu konungsliga intåg” För den oinvigde var det ett spektakel när Messias red in på en åsna som ingen hade ridit på förut. För den invigde vad det en tydlig profetia som gick i uppfyllelse inför ens ögon. Den röda mattan utgjordes av folkets kläder som breddes ut framför honom. Palmkvistar var blommorna som han hyllades med. Det ståtliga riddjuret värdigt en kung var en enkel åsna. Enkla människor hyllade honom. Man såg honom som den store befriaren som skulle komma.

Himlen har emellertid en större plan. Jesus skulle mer än befria folket från ockupanternas betryck. Han skulle ”befria sitt folk från deras synder”, ja inte bara deras utan hela världens. Den verkligheten gäller redan nu. Det är han som befriar - inte vi som gör uppror. Hans befrielse får vi ta emot. Han vill att vi ska ta emot den, helt enkelt för att vi inte själva klarar av att göra oss fria. Herre vi tar emot dig och vi hyllar dig. Tack för din Frid i hjärtat. Herre kom med din Fred i hela världen.

 

Ha en god första advent alla Vilhelminabor !