#121 Den Heliga Trefaldigheten

Nu på söndag firar vi Den Heliga Trefaldighetens Söndag. Missionsdagen har den också fått heta. Utan Helig Ande ingen mission.

På Pingst föddes församlingen; just under den högtiden som firades till minne av lagens givande. Då - då kom verkligen Nåden med kraft och glädje över Jesuslärjungarna. Lag och Nåd. Tre bokstäver, två ”heliga ” ord, men ändå olika. Från samme Gud när tiden var inne. Den Helige Ande lyftes fram. I och med att församlingen föddes så föddes också missionen - mission buren av Den Helige Ande. Mission och församling hänger samman. Missionen började i närområdet och inom några årtionden hade den nått metropolen Rom. Vilken obändig sprängkraft! Ja, Paulus hade till och med visionen att komma till Spanien! Han kom kanske dit under sin levnad. Tomas hann nog ända till Indien. Matteus till norra Afrika. Vilket gränsöverskridande!

Det stora var emellertid inte att de Jesustroende gav sig ut med budskapet utan det är själva budskapet - budskapet om Frid för dem som är nära och Frid för dem som är långt borta. Från Galileiska sjön över Medelhavet och Indiska Oceanen. Missionsbefallningens ljudvågor är levande och budskapet når utanför nationsgränser. Budskapet har nått över kulturella gränser. Därför har du och jag fått del av budskapet. Någon har tagit ett extrasteg. Någon har planterat och vattnat, men Herren har låtit det växa. Ja, så har budskapet nått oss som samlas i Vilhelmina Missionskyrka - den kyrka som byggdes som en missionsstation i södra Lappland. Tala om helig mark, tala om förpliktande, men tala också om Guds nåd.

Det känns ibland som att vi är bortglömda av både Gud och samtid, men så är inte fallet.
Vi kan känna oss som en rykande veke, ja i värsta fall som en hög döda ben, men undrens Herre är snarare livgivare än begravningsentreprenör.

”Stå upp unge man” sa han till änkans son som bars ut på en bår. Stå upp du lilla församling, din kraft är visserligen ringa, men håll fast och håll ut. Kom Helige Ande och blås ditt livgivande liv in i oss. Låt veken få lysa med klar och värmande låga. Ett gränsöverskridande ljus. Ljus till dem som är nära och söker efter djup mening i livet men också ljus för dem som ännu vandrar utan kännedom om Gud. Församlings tid är nu. Nu håller dessutom Coronagreppet förhoppningsvis att släppa. Låt oss se framtiden an med tillförsikt.

Ha en god söndag i Faderns, Sonens och Den helige Andens Namn

Matteusevangeliet 11:25-27
Jesus är Guds vishet
Vid den tiden sade Jesus: "Jag prisar dig Far, himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små. Ja, Far, så var din goda vilja. Allt har min Far överlämnat till mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern, inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för.
Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar, för mitt ok är milt och min börda är lätt."